سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گاه نوشته های (رها) محمد دلیریان
 
قالب وبلاگ

بسمه تعالی

 

إنّ الحسین مصباح الهدی وسفین? النجا?

 

در حدیثی ا زامام سجّاد(ع) آمده است: مبغوض ترین مردم نزد خدا کسی است که خود را پیرو امامی بداند ولی از کردارش پیروی نکند.

در حدیثی ازامام رضا(ع) آمده اشت: شیعیان ما تسلیم امر ما بوده،سخن ما را گرفته و مخالف دشمنان ما هستند، هرکس اینگونه نباشد از ما نیست.

----------------------------------------------------------------------------------

آیةالله وحیدخراسانی می فرمایند: مردم ایران بدانید کوچکترین کلمه که شعائر حسینیه را سُست کند کمر خاتم النّبیّین(ص) را می شکند.

 ----------------------------------------------------------------------------------

ولـی همه به خـوبی می دانیم که منظور از فـرمایشات ایـن مـرجع بزرگ تقلید یا دیگر بزرگان دیـن این نیست که هر کس هر چه خواست به نـام امـام(ع) و به کام خـود انجام دهد به ایـن بهانه که نـیّـت خیر است (نیّت خیر با عمل خیر ارزش خـواهد داشت) با توجّه به این مطلب انتقادات و پیشنهادهایی را در مورد عزاداری های مرسوم خطاب به عموم شـیعیان و بـخصوص عـلمای بزرگوار و مسئولین هیئت ها و حسینیّه ها عرض می کنیم. آگاه باشید که هر کس سعی در انجام آنچه درست است داشته باشد می تواند ادّعای محبت به اهـل بیت(ع) را داشته باشد و به قول مرحوم شهید بهشتی: بهشت را به بها می دهند نه به بهانه.

و امّا چند نکته:

1-نـمـاز مـقـدّم بـر هر کاری: با اینکه می دانیم امــام(ع) حتی در روز عاشورا با آن وضعیّت جنگ،نماز اول وقت آن هم به جـماعت را ترک نکرد متأسفانه امروزه در برخی از هیئت ها و دسته های عزاداری به این امر مهم بی توجّهی می شود و حـتّی تذکّرات دلسوزانه را هم با بهانه های مختلف پاسخ می دهند.

سزاوار نیست که در وقت اذان،به جای اذان صدای نـوحه از بلندگوی مساجد و حسینیّه ها پـخـش شـود. و نـیـز مسئولین باید طوری برنامه ریزی داشته باشند که حرکت دسته های عزاداری و یا تعزیه خوانی فرصت نماز اوّل وقت را نگیرد.

 

2_عـدم آگـاهی و وجـدان کاری بـرخی مـسئولین هـیئت هـا(تأکیدمی کنیم که گفتیم برخی نه همه): در روایات با این مـضمـون آمـده کـه هـر کس ندانسته دست به کاری بزند فسادش بیشتر از اصلاحش خواهد بود،به خصوص در مورد عـزاداری ها که فساد یا اصلاحش در ساختار اعتقادی مردم و آخرتشان تأثیرگذار است.

هرگونه بی توجّهی مسئولین آنها را درآخرت رسوا خواهد کرد. چـرا عـدّه ای چنین مسائل مهمی را بی ارزش دانسته و به بهانه های موهوم (از جمله اینکه مـا نیّتمان خـیر است، یـا ائمه بزرگوارند و می پذیرند و یا ما نمی خواستیم قبول مسئولیت کنیم دیگران اصرار کردند) قبول مسئولیّت کرده اما حاصل کارشان ضربه زدن به دین و آخرت خود و دیگران است. 3_مـداحـی هـا: در روایات به این مضممون آمده که هرکس شعری بخواند و حتی یک نفر را بگریاند بهشت بر او واجب است. امّـا این احادیث آیا شامل کسانی هم می شود که به هر قیمتی و با خواندن هر حرف و هر سبک نا مربوطی فقط به فـکر بازار گرمی خود هستند و حتّی تا کفرگویی و دروغ پردازی هم پیش می روند؟ قطعا نه،پس چرا باید چنین کرد و چرا مسئولین هیئت ها و خود مداحان محترم کوتاهی می کنند؟

4_مـوسـیقی ها: حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند: استفاده از آلات موسیقی مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.

در اصـلِ استفاده از موسیقی در عزاداری ها بین مـراجـع مـحترم تقلید اختلاف نظرهایی وجود دارد که ما در اینجا قصد نداریم نظر مراجع را جداگانه بررسی کنیم (و البته چـه بـهتر که علمای بزرگوار و دلسوز که وظیفه امربه معروف و نهی از منکر را به طور خاص به عهده دارند این کار را انجام دهند)(فقط خلاصه بگوییم که عدّه ای از مراجع تقلید هر نوع موسیقی حتّی طبل و سنج را هم اشکال می دانند.عدّه ای فقط مثل طبل و سنج را آن هم طـوری که از سابق مـرسوم است جایز می دانند. عدّه ای هم نظرشان این است که نوع آلات موسیقی مهم نیست بلکه نوع آهنگی که استفاده می شود نباید لهو و بر خلاف شأن عزاداری ها باشد)آنچه که ما فعلا تذکّر می دهیم چند مطلب است:

1- متأسفانه گاهی ( تأکید می کنیم گاهی نه همیشه)مـوسیقی هایی در عزاداری ها پخش می شود که در عُـرف مـؤمنین حـرام بـودنش قطعی است و طبق نظر هیچ یک از مراجع تقلید محترم حلال نخواهد بود.

2- در صــورت اسـتفاده از موسیقی حـلال هم باید توجّه داشت که نباید سـر و صدای مـوسیـقی باعث شود که اشعار و نوحه هایی که مدّاحان محترم می خوانند به گوش مردم نرسد. اگر قرار باشد از اوّل تا آخر مجلس فقط به صدای طبل و سنج،سینه و زنجیر بزنند و از معارف اهل بیت (ع) چیزی نیاموزند،نتیجه چیزی جز دوری از دینداری حقیقی نخواهد بود.

 3- جـایـی که بـا یک طبل و سنج (یا هر آلت موسیقی دیگر با فرض اینکه استفاده از آن حلال باشد) می توان عزاداری را پیش بُرد، آیااین همه هزینه کردن برای خریداین همه آلات موسیقی اسـراف نخواهد بود؟ چرا باید مبالغ و نذوراتی را که عدّه ای از مردم با علاقه و عشق به معصومین(ع) می پردازند، بیهوده مصرف کرد؟ حتّی اگر مسئولین بـخـواهـند بگویند که این آلات را خود مردم خریده و به هیئت ها می آورند باز هم می گوییم اینها دلیل نیست، پس شما چه کاره اید؟ می توانید با برنامه ریزی تغییرات لازم را انجام دهید.

5_قُربانی ها: متأسفانه گاهی دیده می شود که برخی از مردم قربانی های خود را به طرف دسته های عزاداری (و برخلاف سمت قبله) ذبح می کنند که بـاعـث حـرام شـدن گوشت حیوان می شوند. و عدّه ای از مسئولین نیز از تذکّر دادن به آنها خـودداری می کنند،بـلکه بهانه تراشی هم می کنند. گویا اینها غافلند که همین جهالت ها بود که سر امام(ع) را بر بالای نیزه بُرد و امام برای مبارزه با جهالت ها و خرافات قیام کرد.

البته اشاره کنیم که با هشداربرخی سخنرانان محترم و همکاری برخی مسئولین هیئت ها،شاهد این هستیم که برخی ها تغییرات مثبتی انجام داده اند. امید که تبلیغات بهتر  و بیشتر از قبل انجام پذیرد.

6_اختلاط محرم ونامحرم: چـه بگـوییم کـه هرطور بگوییم قطعا ناخوشایند عدّه ای خواهدبود و بر دهانمان خواهند زد. فقط حسب وظیفه همین قدر بگوییم که کاری کردیم و کردندکه اگرازعدّه ای ازخانم ها(بازهم میگوییم عدّه ای)سؤال شود که از کـدام خصلت خـانم زینب کبری(س) الگوگیری کرده اید؟ نتوانند با قاطعیّت بگویند از حُجب و حیا و حِجاب آن حضرت...!! و یـا عـدّه ای (عدّه ای) مـردان نتوانند بگویند از غیرت و مردانگی حـضـرت عـبّاس(ع)..!! که اگر هم بگویند ادّعـایی مـضحک باشد، البته اگر تفسیر دیگری ازحجب و حیا و غیرت نکنند!!! حداقل ای کاش حرمت عزاداری ها حفظ می شد.

7_نـذورات: هم خـود مـردم هـم مـسـئولین طـوری برنامه ریزی کنند که در انجام نذرها و پخش نذری ها احکام شرعی رعایت شود و از اسراف خودداری شود مثلا لازم نیست همه کسانی که می خواهند ناهار یا شام نذر کنند حتما برای شب یا روز عاشورا نذر کنند بلکه می توانند برای یکی دیگر از ایّام عزا،نذرکنند.

8_کم تـوجّهی به سخنرانی ها: متأسفانه برخی از مردم عزادار یا حتّی هیئت ها نسبت به سخنرانی و بیان احکام و معارفِ دینی تـوسط متخصّصین و بویژه روحانیّون کم توجّه یابی توجّه هستند. غافل از اینکه اگر حقایق و معارف دینی در جلسات مذهبی که به نام ائمّه (ع) برگزار می شود بیان نشود آن مجلس مانند پیکری بی روح خواهد بود، چرا که این بیان آیـات و روایـات و احـکام و سنن اسلامی هستند که روح و قـلب انسان ها را زنده نگه می دارد و اگر اینها نباشد در گذر زمـان بـه تـدریج مردم از دین فاصله گرفته و به یک سری موهومات و رفتار غلط دچار می شوند تا جایی که خود را در مـقـابل اولیای الـهی قـرار داده بـه هـلاکت می رسند(پناه برخدا)-البته بر سخنرانان محترم نیز لازم است با مهارت و موقعیت سنجی مجلس را طوری اداره کنند که باعث جذب هر چـه بیشتر مردم گردد. و باز البته نخواهند که بایک سری مـطالبِ صرفا تفریحی بـازار گـرمی نموده و در گفتن حـقایق و ضروریّات کوتاهی کنند که در این صورت برای آخرت خود فقط وزر و وبال جمع کرده اند- دراین باره موردبعدی شایدمفیدباشد.

9_مبارزه باخرافات وبدعت هاوکج اندیشی ها: این وظـیفه بـیشتر به عهده علما و سخنرانان مذهبی است تا مردم را آگاه کنند.{عـملا امـربـه معروف ونهی از منکر در حال تعطیلی است و حتی به نظر می رسد خود این مهم که یکی از مهمترین فـروع و ضروریات دیـن و از مهمترین اهـداف قـیـام امام(ع)بوده،یعنی امربه معروف و نهی از منکر، باید موضوع بحث و گفتگوقـرار گیرد. گویا زمانی را که پیامبر فرموده آمده که: معروف جای منکر و منکر جای معروف را می گیرد...- همچنین تبیین درست جـماعت و همراه جـماعت بـودن از نگاه دین- تشریفات و تجمل گرایی حتی در اعمال دینی و کم رنگ شـدن سـاده گی و کمک بـه هم نوع- چـشم و همچشمی حـتی در امـوری کـه ارتباط با عبادات دارد- عدم رجوع به متخصصین دیـن و صـدور احـکام طبق سلایق شخصی- کرامت زن را در آنچه با شأن حقیقی و معنوی او ناسازگار است قرار دادن- بـرگـزاری عـروسـی های همراه با حرام،در اعیاد مذهبی فقط گناه را افزون می کند و برکتی ندارد- تعریفی درست از مـعاشرت و بـویژه صله رحم،کـه نباید باعث آلوده شدن به گناهان گردد- حدود شناسی و حقوق شناسی به ویژه در خانواده ها_ معرفی صحیح معصومین و اینکه آنها موظّف نبوده اند تا همه جا مطابق علم غیب خود رفتار نمایند. بـا کمال تأسف عـدّه ای ایـرادهایی بی اساس برکردار و رفتار ائمه(ع) دارند که ناشی از شناخت غلط آنها از اولیای الهی و وظایف آنهاست

 

**و امّا خوشا به سعادت کسانی که آگاهانه و خالصانه در خدمت گزاری به دین اسلام کوشا هستند که به آنها وعده بهشت داده شده است.

 

 

والسلام تهیه شده توسط هیئت ذاکرین الغدیـر

شهرستان زرندیه

شهر خشکرود

مهرماه

93

منبع: سایت زرخبر


[ سه شنبه 93/7/29 ] [ 8:19 عصر ] [ م.د(رها) ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدها: 210409